Hoppa till huvudinnehåll
Fri frakt över 500 kr
Levereras med Bring
2 års garanti för nya espressomaskiner

Tillgänglighetsredogörelse

1. Allmän beskrivning av våra digitala tjänster

Företagen inom Melitta-koncernen erbjuder digitala tjänster inom elektronisk handel. Våra digitala erbjudanden omfattar:

  • Webbplatser och mobilapplikationer (appar) för olika enheter
  • Webbshoppar för köp av våra produkter och tjänster
  • Plattformar för prenumeration på våra nyhetsbrev
  • Portaler för deltagande i tävlingar, cashback-kampanjer och andra kundlojalitetsprogram System för produktregistrering samt inlämning av ångerrätt, reklamationer och reparationsförfrågningar

Dessa digitala erbjudanden gör det möjligt för våra konsumenter att ingå avtal med oss.

2. Beskrivning av gällande lagkrav och behöriga marknadskontrollmyndigheter

Våra digitala tjänster omfattas av tillgänglighetskraven enligt EU-direktiv 2019/882 (European Accessibility Act) samt dess nationella implementeringar, inklusive behöriga marknadsövervakningsmyndigheter i de EU-medlemsstater där vi är verksamma, såsom:


  • AT: Lag om tillgänglighet (BaFG); Förbundsministeriet för sociala frågor, hälsa, vård och konsumentskydd (BMSGPK); www.sozialministerium.at; Förbundsministeriet för arbete och ekonomi (BMAW)
  • BE: Lag om tillgänglighet till vissa produkter och tjänster för personer med funktionsnedsättning; Federala offentliga tjänsten Ekonomi (SPF Économie) economie.fgov.be Beroende på region: regionala myndigheter
  • DE: Lag om förstärkt tillgänglighet (BFSG); Från 28.06.2025: Länderna marknadskontrollorgan för tillgänglighet (MLBF) Fram till dess: Ministeriet för arbete, hälsa och sociala frågor i Nordrhein-Westfalen Koordinering: Federala institutet för arbetarskydd och arbetsmedicin (BAuA) Rådgivning: Nationella expertmyndigheten för tillgänglighet
  • DK: Lov om tilgængelighedskrav for visse produkter og tjenester (Lag nr. 899); Erhvervsstyrelsen erhvervsstyrelsen.dk Forbrugerombudsmanden www.forbrugerombudsmanden.dk
  • ES: Real Decreto-ley 1/2023 av den 10 januari om tillgänglighet till vissa produkter och tjänster; Ministerio de Consumo www.consumo.gob.es Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición (AECOSAN) www.aesan.gob.es
  • FR: Lag nr 2023-171 av den 9 mars 2023 om tillgänglighet till vissa produkter och tjänster; Direction générale de la concurrence, de la consommation et de la répression des fraudes (DGCCRF) www.economie.gouv.fr/dgccrf Agence nationale de la sécurité des systèmes d'information (ANSSI) för digitala tjänster www.ssi.gouv.fr
  • IT: Lagdekret 82/2022 – Genomförande av direktiv (EU) 2019/882 om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster; Ministero delle Imprese e del Made in Italy (MIMIT) www.mimit.gov.it Agenzia per l'Italia Digitale (AgID) för digitala tjänster www.agid.gov.it
  • NL: Wet toegankelijkheid van producten en diensten; Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) www.ilent.nl Autoriteit Consument & Markt (ACM) för tjänster www.acm.nl
  • PL: Lag av den 14 april 2023 om tillgänglighet till vissa produkter och tjänster; Konkurrens- och konsumentskyddsmyndigheten (UOKiK) www.uokik.gov.pl Andra specialiserade myndigheter beroende på produkt/tjänst
  • SE: Lag (2023:254) om tillgänglighet till vissa produkter och tjänster; Konsumentverket www.konsumentverket.se Post- och telestyrelsen (PTS) för telekommunikation www.pts.se

3. Status för förenlighet med kraven

Melitta Group strävar efter att göra sina digitala tjänster tillgängliga för alla användare i enlighet med de nationella implementeringarna av EU-direktiv 2019/882 (European Accessibility Act).

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten och genomför regelbundna utvärderingar och anpassningar av våra tjänster.

Vår bedömning är att våra digitala erbjudanden är delvis förenliga med de ovan nämnda tillgänglighetskraven. Detta innebär att vissa delar ännu inte är helt tillgängliga, men vi har åtgärder på plats för att uppnå full överensstämmelse.

4. Otillgängligt innehåll

Nedan listas kända tillgänglighetsbrister i våra digitala tjänster:

  • Vissa bilder saknar beskrivande alt-texter.
  • Några interaktiva element har otillräcklig tangentbordsnavigering.
  • Det förekommer bristfälliga färgkontraster i vissa designelement.
  • Formulärfält är inte alltid korrekt märkta för skärmläsare.

Vi arbetar aktivt med att åtgärda dessa brister.

5. Kontaktuppgifter för återkoppling och klagomål

Om du upplever hinder i vår digitala miljö, eller vill påtala brister i tillgänglighet, vänligen kontakta oss:

  • E-post: [email protected]
  • Adress: Melitta Nordic, Bröderna Phils Gränd 2, 252 36 Helsingborg, Sverige

Vi återkommer så snart som möjligt och senast inom 15 arbetsdagar.