• Fri frakt över 500 kr
  • Levereras med DB Schenker
  • 2 års garanti för nya espressomaskiner
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Allmänna villkor

Allmänna villkor för konsumentköp i Melitta Nordic AB:s webbutik


1 Allmän information

Följande allmänna villkor för köp (de ”Allmänna villkoren”) gäller från och med 2020-08-14 och när du som konsument handlar i webbutiken på vår hemsida www.melitta.se (”Webbplatsen”) (”Webbutiken”). De Allmänna villkoren utgör tillsammans med din orderbekräftelse avtalsunderlaget för ditt köp.

2 Företagsinformation

2.1    Säljare: Melitta Nordic AB, org.nr 556023-1382 (”Melitta” eller ”vi”)
Adress: Garnisonsgatan 25 A, 254 66 Helsingborg, Sverige
Kundtjänst: kundkontakt@melitta.se

2.2    Melitta har till föremål för sin verksamhet att tillverka, marknadsföra och försälja hushållsprodukter, särskilt med inriktning på hushållsfolier, dammsugarpåsar och produkter för framställning av kaffedrycker samt import och export av sådana produkter, ävensom idka därmed förenlig verksamhet.

2.3    ”Köparen” avser den person som är angiven som köpare i beställningen och benämns nedan även ”du”.

3 Beställning av varor

3.1    För att få handla från Melitta i Webbutiken måste du ha fyllt 18 år.

3.2    Genom att lägga en beställning i Webbutiken accepterar du att köpa en produkt i enlighet med dessa Allmänna villkor.

3.3    När du lägger en beställning i Webbutiken kommer en automatisk orderbekräftelse att skickas ut till den e-postadress du har angett. Orderbekräftelsen kommer att innehålla all nödvändig information om ditt köp. Det är viktigt att du kontrollerar att orderbekräftelsen är korrekt och att du omgående informerar oss om eventuella fel.

3.4   Melitta förbehåller sig rätten att neka en beställning. Att en beställning nekas kan t.ex. bero på en av följande orsaker:

  • beställd vara finns inte i lager;
  • din betalning har inte kunnat genomföras; eller
  • Melitta har efter lagd beställning identifierat en väsentlig felskrivning vad gäller t.ex. pris eller produktbeskrivning.


4 Priser

4.1    Alla priser i Webbutiken är angivna inklusive moms. Orderbekräftelsen innehåller alla kostnader hänförliga till den beställda varan, som exempelvis frakt och emballage.

4.2    Om ett väsentligt skriv- eller tryckfel har förekommit från vår sida, t.ex. i annonser och/eller i Webbutiken, som avviker från ordinarie försäljningspris med mer än 15 %, förbehåller sig Melitta rätten att ensidigt annullera beställningen. Detta gäller även om du redan har mottagit en orderbekräftelse. Du kommer i ett sådant fall att få information från oss om det fel som har upptäckts samt få möjlighet att ändå köpa varan, till korrekt pris, eller att ångra din beställning.

5 Betalningsvillkor

5.1    Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:

(a)   Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/invoice_tc

(b)   Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/monthly_invoice

(c)   Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/autogiro

Du hittar mer information om Klarna: https://www.klarna.com/se/om-oss/ och kan läsa deras användarvillkor: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/user.

5.2    För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår https://www.melitta.se/integritet-och-cookiepolicy/


5.3    Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och https://www.klarna.com/se/dataskydd/

6 Leverans

6.1    Alla beställningar är beroende av tillgänglighet. Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges i orderbekräftelsen. När din beställning skickas kan variera beroende på tillgänglighet, och angiven leveranstid kan påverkas av eventuella postförseningar eller force majeure-händelser. Vi kommer i sådana fall att meddela dig om detta via din uppgivna e-postadress.

6.2    Leverans av varorna du beställt sker på det sätt som står angivet på orderbekräftelsen. Melitta bär risken och ansvaret för produkterna tills de övertas av dig, det vill säga när du har fått produkterna levererade och har dem i din besittning.

6.3    För ej uthämtade paket med ett varuvärde under 500 kr kommer vi att dra av 195 kr på din återbetalning. Summan avser kostnader för returfrakt samt expeditionsavgift. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 10 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

7 Garanti

För vissa av de varor som säljs i Webbutiken lämnar Melitta en garanti, utöver vad som följer av gällande konsumentlagstiftning. Information om garantiperiod och specifika garantivillkor för varje vara finns på Webbplatsen och i den bruksanvisning eller andra instruktioner som följer med varan. Garanti för varor omfattar endast ursprungliga tillverkningsfel och därmed inte defekter som uppstår under eller efter en personlig förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnad, uppgradering eller annan konfiguration av produkten. Garantin omfattar inte reservdelar. Din orderbekräftelse är giltig som bevis på garantin.

8 Fel i vara

8.1    Om varor du har köpt är behäftade med fel, på annat sätt är skadade när du tar emot dem, eller om du får felaktiga varor ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt och rapportera felet/skadan, så kommer vi att återkomma till dig med förslag på lösning. Beroende av vad felet består i kan det innebära du få varan reparerad eller utbytt eller ha möjlighet att lämna tillbaka den.

8.2    Om varan är transportskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att skriftligen anmäla det till vår kundtjänst omgående. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot transportören ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget och adresslappen som kom med den fraktskadade försändelsen.

8.3    Vänligen notera att du inte har någon rätt att returnera en vara på grund av fel eller skador som vi redan innan du köpt och mottagit varan meddelat dig om, om du använder varan på ett sätt den inte är avsedd att användas på eller i strid med varans instruktioner eller bruksanvisning och felet orsakats av detta, eller om felet är ett resultat av normalt slitage eller avsiktligt eller ovarsamt bruk.

§ 9 Ångerrätt

9.1    Vid köp av varor i Webbutiken gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Ångerfristen börjar löpa när du tar emot den beställda varan. Detta innebär att du som utgångspunkt har rätt att ångra ditt köp utan att ange några skäl genom att skriftligen meddela detta till vår kundtjänst från det att du har lagt din beställning och inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan.

9.2    Vid utövande av ångerrätten ska varan skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Melitta. Du betalar själv returfrakten, om vi inte har meddelat något annat. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalkartong. Returer ska göras till Melitta enligt de metoder och anvisningar som anges på Webbplatsen under fliken ”Kundtjänst”. Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt står transportrisken under returfrakten. Ditt ansvar upphör när Melitta har mottagit returen. Vänligen spara inlämningskvitto på returen.

9.3    Melitta betalar tillbaka beloppet för den returnerade varan så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från och med det datum som vi mottagit ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Melitta förbehåller sig dock rätten att vänta med återbetalningen tills Melitta tagit emot varan eller du har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde vid beställningstillfället, såvida inte annat överenskommits mellan oss.

9.4    Om du vill utnyttja din ångerrätt kan du även använda det standardformulär som finns tillgängligt på https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett, samt som biläggs längst ner i detta dokument.

9.5    Vänligen notera att ångerrätten inte gäller för följande typer av varor:

(d)   Varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel;

(e)   varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig;

(f)   varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla (exempelvis livsmedel, såsom kaffe).

10 Reklamationsrätt

10.1    Du har rätt att reklamera en vara inom tre år från det att du har tagit emot den, enligt gällande konsumentlagstiftning. Om du upptäcker något fel på varan måste du dock skriftligen meddela detta till vår kundtjänst inom skälig tid från det att du upptäckte det, annars förlorar du din rätt att åberopa felet. Om du reklamerar felet inom två månader räknas detta alltid som inom skälig tid. Om du inte har reklamerat felet inom tre år från det att du tog emot varan förlorar du som utgångspunkt rätten att åberopa felet.

10.2    I ditt meddelande om reklamation till oss ber vi dig att uppge vad det är som är fel med varan. Melitta är skyldigt att åtgärda sådana fel som är ursprungliga och alltså fanns när du köpte varan. I sådana fall kan det t.ex. bli aktuellt för Melitta att reparera felet, byta varan till en ny, felfri varan, ge dig ett prisavdrag eller att häva köpet. Mer information om hur Melitta hanterar reklamationer hittar du https://www.melitta.se/avbestallning-retur-garanti.

11 Force majeure

11.1    Om en leveransförsening beror på ett hinder utanför Melittas kontroll som Melitta inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder Melitta inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit så har Köparen inte rätt till skadestånd för förseningen. Sådana hinder kan exempelvis vara allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, sjukdomsspridning, naturkatastrofer eller vissa typer av tekniska problem eller fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation.

11.2    Beror förseningen på någon som Melitta har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är Melitta fri från skadeståndsskyldighet om den som har anlitats skulle vara fri enligt vad som sägs ovan. Detsamma gäller om förseningen beror på en leverantör som Melitta har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.

12 Behandling av personuppgifter

För att Melitta ska kunna genomföra dina beställningar kommer vi att behandla dina personuppgifter. Melitta ansvarar därmed som personuppgiftsansvarig för att sådan personuppgiftsbehandling sker i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning och Melittas vid var tid gällande integritetspolicy, som du hittar https://www.melitta.se/integritet-och-cookiepolicy/. Där hittar du även information om dina rättigheter och hur du utövar dem.

13 Klagomål och feedback

Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår kundtjänst, som du når på webbshop@melitta.se.


14 Tillämplig lag och tvister

14.1    Svensk lag ska tillämpas på dessa Allmänna villkor.

14.2    Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning kring det som skett. Om tvisten inte kan lösas i samförstånd med Melittas kundtjänst, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som du hittar mer info om på www.arn.se. Du kan även kontakta ARN via postadressen Box 174, 101 23 Stockholm.

14.3    Du har också möjlighet lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens onlineplattform för medling i tvister, som du hittar https://ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till behörigt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Melitta och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.

14.4    Tvist i anledning av dessa Allmänna villkor, eller som i övrigt rör rättsförhållandet mellan dig och Melitta, och som inte kan avgöras på annat sätt enligt ovan ska slutligt avgöras vid svensk allmän domstol.

Bilaga 1 – Konsumentverkets ångerblankett

Senast kollad på