1900

1908

1908 Melitta Bentz uppfinner kaffefiltret

 

1908

Melitta Bentz uppfinner kaffefiltret Urfiltret ser världens ljus. Melitta Bentz från Dresden kommer på den geniala idén att med hjälp av ett pappersfilter förvisa kaffesumpen från kaffekopparna genom att först göra hål i botten på en mässingsbägare och sedan lägga i ett läskpapper från den äldste sonens skolhäfte. Med hjälp av ett patent på sin uppfinning, och ett startkapital på 73 reichspfenning, registrerar den företagsamma hemmafrun företaget M. Bentz i Dresdens handelsregister den 15 december.
1910

1910

Det första runda filtret

 

1910

Det första runda filtret

Precis som urfiltret är den här filtergenerationen uppbyggd i tre delar. Det består av en avtagbar vattenfördelare, en filterhållare och en silinsats, på vilken filterpapperet placeras.

1920

1922

Melitta® blir röd-grön

 

1922

Melitta® blir röd-grön

Som skydd mot de många tillverkarna av piratkopior markerar Melitta® år 1925 kaffefilterförpackningarna i den än idag typiska röd-gröna färgkombinationen.

1930

1932

Den första Melitta®-texten

 

1932

Den första Melitta®-texten

1932 introduceras den typiska Melitta®-texten och därmed skapas ännu ett kännetecken. 1937 ändras texten för första och sista gången. Fram till idag räknas den som synonym med filtermetoden vid beredning av kaffe över hela världen.

Det första snabbfiltret 
Filtret får sin koniska form. Kännetecknande är en rund flat botten med utloppshål. Med hjälp av en tillhörande ”itryckare” trycks det kvadratiska plana filterpapperet in i filterformen.

1937

Ett perfekt par

 

1937

Ett perfekt parFilterformen ändras. Det mynnar ut nedtill i en slitsform. Filterpåsar som utvecklades och patenhterades till denna filterhållare, är idag kända under namnet kaffefilter. Därmed har den perfekta formen för filterkaffe uppnåtts.

1938

Melitta® visas på bio

 

1938

Melitta® visas på bio
1938 Den första reklamfilmen för det nya snabbfiltret visas på bio.
1950

1954

En klassiker föds

 

1954

En klassiker föds

De sedan 1954 miljontals tillverkade kaffekannorna och kaffefiltren i pastellfärgat stengods från Melitta®, utgör idag åtråvärda samlarobjekt. Enkla avantgardistiska former och färgglada modedekorer kännetecknar det typiska Melitta®-godset under 60- och 70-talen.

1960

1960

Snabbfilter i plast

 

1960

Snabbfilter i plast

Melitta®utvecklar ett snabbfilter i plast. I början var det genomskinligt, men snart tillverkas det i många färgvariationer.

1962

För fulländad kaffenjutning

 

1962

För fulländad kaffenjutning

Sedan 1962 erbjuder Melitta® även kaffe för att komplettera utbudet. Kaffet mals och förpackas för övrigt i Tysklands första kafferosteri. Rostningen sker till att börja med i Minden, där företagets huvudsäte finns.

1965

Kaffe elektrifieras

 

1965

Kaffe elektrifierasFram till 60-talet är kaffebryggning en ceremoni. Bönorna måste malas för hand och kaffet måste bryggas manuellt. De första filterkaffebryggarna tränger undan den manuella filtreringen. Melitta®är med sin kaffebryggare 120 en av de första leverantörerna av elektriska kaffebryggare. Detta är det snabbaste sättet att få filtrerat kaffe. Åtta koppar på bara sex minuter klarar ingen annan kaffebryggare.

1966

Melitta® Kaffee kommer till Bremen

 

1966

Melitta® Kaffee kommer till Bremen
Genom köpet av Carl Ronning Kaffeerosterei i Bremen 1966 växer Melitta® till den största rostaren i kaffestaden Bremen.
Filtrera med system Systemet 1x4® introduceras för enkel tilldelning av koppstorlekar inför filtrering.
1970

1979

Aromaboy®

 

1979

Aromaboy®Aromaboy® är en kaffebryggare för två koppar som utvecklas och introduceras 1979. Den tillverkas fortfarande.
1980

1987

Aroma Comfort

 

1987

Aroma Comfort

Kaffebryggaren Melitta®Aroma Comfort med avtagbar varmhållningsplatta är 1987 en nyhet ibland kaffebryggare på den tyska marknaden. Andra finesser, såsom automatiskt droppstopp, utanpåliggande vattennivåindikator och kabelfack - ännu inte standard på kaffebryggare - kompletterar den mobila varianten av kaffenjutningen.

1989

Aroma Therm Plus

 

1989

Aroma Therm Plus 

Den första kaffemaskinen med en termoskanna, Aroma Therm plus, introduceras på marknaden 1989. En särskild vakuum-hårdglaskolv håller kaffet extra varmt. Överfyllningen från en glaskanna till en termoskanna för lång kaffenjutning behövs inte längre. En inbyggd så kallad Plus-brytare förlänger bryggningstiden vid behov och svarar för längsta möjliga kaffenjutning, även vid små mängder.

1990

1991

Intervallbryggsystemet IBS I

 

1991

Intervall-Brygg-System IBS År 1991 kommer en innovation på marknaden från från Melitta® - Intervallbryggsystemet (IBS). Med den speciella bryggtekniken smakar kaffet lika aromrikt som handbryggt kaffe gör. Kokandes vatten samlades upp i en behållare. När en definierad mäng var uppnådd, öppnades en ventil och vattnet duschades ut rakt över kaffet - det malda kaffet rördes runt med allt vatten. Detta gav högsta kaffenjutning. 
Melitta® kaffereklamMelitta® får en Guld-Effie - en utmärkelse för utstickande reklam, som varje år delas ut av reklamföretagens branschorganisation.

1997

Patenterat aromfiberpapper

 

1997

Patenterat aromfiberpapper Melitta® utvecklar en ny generation kaffefilter: Melitta® kaffefilter av det patenterade aromfiberpapperet. Hela ytan är perforerad. Det släpper igenom de lösta njutningsämnena i kaffet men håller ändå tillbaka det oönskade malda kaffet.

1998

Filterkaffebryggaren Melitta® Look®

 

1998

Kaffebryggaren Melitta®Look® En ny idé introduceras. Kaffebryggaren Look® är konstruerad som ett modulsystem. En modell med många ansikten som även med en identisk apparatdel tillåter flera färgbyten och designlekar samt olika tekniska utrustningar.

1999

TV-kampanjen ”Far och son”

 

1999

TV-kampanjen ”Far och son”I september startar Melitta® en ny TV-kampanj. I medelpunkten på TV-inslagen står en pappa, hans son och deras kloka blandrashund.
2000

2001

Guld-Effie till Melitta® för TV-kampanjen ”Far och son”

 

2001

Guld-Effie till Melitta® för TV-kampanjen ”Far och son” 

Melitta® får sin andra Guld-Effie för TV-kampanjen ”Far och son”.

Single 5

Introduktionen av Melitta® Single5® år 2001 är ett svar på det ökande antalet småhushåll. Den unika tekniska fördelen med Single5® är en integrerad specialventil som garanterar en optimal kaffetemperatur från den första koppen.

Melitta®cappuccino - kaffenjutning à la veneziana Melitta®-sortimentet utökas med kaffespecialiteten Melitta® cappuccino.
Nya kaffefilter för ännu större kaffenjutning Melitta®introducerar de innovativa kaffefiltren®”Mild” och ”Intense” på den tyska marknaden.

2002

Utmärkt design

 

2002

Utmärkt design Kaffeporslinet M Collection från Melitta® får utmärkelsen ”red dot award 2002” i kategorin Produktdesign. ”red dot” står för hög designkvalitet och räknas till de största designtävlingarna i världen.
Konsumentpris för Melitta® cappuccino

Melitta®cappuccino får konsumentpriset ”Årets produkt 2003”.



2003

Ny kaffenjutning med Melitta® cappuccino

 

2003

Ny kaffenjutning med Melitta® cappuccino 

Melitta®cappuccino finns i tre nya smakriktningar: Melitta®klassisk cappuccino - härligt krämig med en mild kaffesmak, Melitta® chokladcappuccino - med en krämig fyllig chokladsmak och Melitta®creme cappuccino - extra krämig och finmjölkig.

2004

100 % Arabica i hela bönor med BellaCrema® från Melitta®

 

2004

100 % Arabica i hela bönor med BellaCrema® från Melitta® 

Kaffesortimentet från Melitta® utökas med BellaCrema® för helautomatiska kaffemaskiner. 100 % Arabica-bönan garanterar en perfekt arom och en sammetslen crema.

2007

2007 Kaffe-pads från Melitta®: Harmoni® och urval för spontan njutning

 

2007

2007 Kaffe-pads från Melitta®: Harmoni® och urval för spontan njutning 

Kaffesortimentet från Melitta®utökas med BellaCrema®för helautomatiska kaffemaskiner. 100 % Arabica-bönor garanterar en perfekt arom och en sammetslen crema.

2008

Caffeo® II och Gourmet

 

2008

Caffeo®II och Gourmet Melitta introducerar den helautomatiska kaffemaskinen Caffeo® II och kaffefiltren Gourmet ”3 aromzoner”.

2009

Caffeo® Solo® och Look® får tillökning.

 

2009

Caffeo® Solo® och Look® får tillökning.

Melitta introducerar de helautomatiska kaffemaskinerna Caffeo Solo®och Caffeo®Lattea®, filterkaffebryggaren Look®III, vattenkokaren Look®Aqua och det ekologiska kaffet CremaPura med hela bönor.

Toppmärket Melitta®BellaCrema® Melitta BellaCrema® väljs 2009 till toppmärke av tidskriften LZ.
2010

2010

Caffeo® CI® och Enjoy® introduceras

 

2010

Caffeo® CI® och Enjoy® introduceras

Melitta®introducerar den helautomatiska kaffemaskinen Caffeo®CI®och kaffebryggaren Enjoy®.

Utmärkelse för Melitta® De helautomatiska kaffemaskinerna Caffeo® Solo® och Caffeo® Lattea® får utmärkelsen Plus-X-Award. Dessutom är den nya Caffeo® Solo® red dot-vinnare år 2010

2011

Melitta®-baristan Timon

 

2011

Melitta®-baristan Timon 
Timon öppnar Melitta®-kaffebaren och startar därmed den nya kampanjen.

Introduktion av BellaCrema®-pads


Med stöd av framgångsprodukten BellaCrema® introducerar Melitta BellaCrema®-pads under sommaren 2011.